Maximum temperaturen grafiek Ridderkerk over het jaar 2010:

Het jaar 2010 was een bijzonder weerjaar. Sinds 14 jaar weer een kouder jaar dan gemiddeld. Het laatste koudere jaar was van 1996! De gemiddelde temperatuur van 2010 bedroeg in Ridderkerk 9.0°C (vorig jaar was dit 10.9°C!). De gemiddelde temperatuur voor Nederland bedraagt 9.8°C en dus was dit jaar 0.8° kouder dan gemiddeld. De laagste temperatuur was op 03 december en bedroeg -9.4°C terwijl de hoogste temperatuur op 09 juli werd gemeten: 34.3°C.
De winter van 2009-2010 was koud. Vooral januari was een koude maand en ook februari was kouder dan gemiddeld. In het voorjaar waren maart en april vrij zacht maar was de maand mei een koude maand. De eerste helft van de zomer was warm met als hoogepunt de laatste week van juni en de eerste twee weken van juli toen we ook in Ridderkerk konden spreken van twee hittegolven (periode 26 juli t/m 4 juli en 7 t/m 14 juli) met als topper de eerder vermelde 9e juli.
Augustus stelde erg teleur en was kouder dan gemiddeld. September was iets warmer maar oktober en november waren weer net iets kouder dan het gemiddelde. Tenslotte hadden we de zeer koude december die de koudste van de laatste 40 jaar bleek.

Qua neerslag was het een vrij normaal jaar. Gemiddeld valt er bijna 800mm neerslag in Nederland over een jaar. In Ridderkerk lag het aantal millimeters in 2010 iets hoger op bijna 873mm. Vooral augustus en november waren erg nat. De meeste neerslag viel op 16 augustus met bijna 29mm in de regenmeter. Er viel op 175 dagen neerslag in Ridderkerk. Voor alle cijfers kunt u de pagina extremen 2010 raadplegen en ter vergelijking de pagina extremen 2009.

Hieronder nog een kort cijfer overzicht van 2010 en tussen haakjes de aantallen van het jaar 2009 ter vergelijking.

Jaar - IJsdagen (Tmax < 0°C) [vorig jaar] 24 [8]
Jaar - Koude dagen (Tmin < 0°C) [vorig jaar] 78 [50]
Jaar - Koele dagen (Tmax < 10°C) [vorig jaar] 136 [115]
Jaar - Zomerdagen (Tmax >= 25°C) [vorig jaar] 22 [31]