Maximum temperaturen grafiek Ridderkerk over het jaar 2012:

Ook 2012 verliep qua temperatuur weer zachter dan gemiddeld. Het gemiddelde bedraagt in De Bilt (KNMI) 10.1°C en in Ridderkerk kwam de gemiddelde temperatuur in 2012 uit op 10.5°C.
De winter stelde in het begin weinig voor en begon zelfs erg zacht. Pas eind januari kwam Nederland terecht in een heuse koudegolf die ruim 2 weken aanhield. Eerst viel er een pak sneeuw en daarna kwam het kwik bijna 2 weken lang niet boven het vriespunt uit. Het aantal ijsdagen kwam daarmee op 13! De laagste temperatuur in Ridderkerk kwam uit op -13°C, gemeten op 7 februari. Op 12 februari verdween de vorst weer.
Het voorjaar verliep vrij zacht. Maart en april waren vrij warm maar de maand mei stelde enorm teleur en was zelfs koel. De zomer begon in juni erg koel en nat. Juli verliep redelijk normaal maar de zomer kwam pas goed op gang in augustus. We kregen toen vele dagen met warm weer en in die maand werd ook de hoogste temperatuur bereikt, op 18 augustus kwam het kwik uit op 34.5°C. Er waren dit jaar 4 tropische dagen van 30°C of meer. De herfst verliep weer vrij normaal tot iets te warm. December tenslotte begon wat winters maar daarna werd het weer erg zacht en met 154mm verliep de maand erg nat.

2012 was over het algemeen een vrij nat jaar. Zeker in onze omgeving ruim te nat en dat kwam mede door die zeer natte decembermaand. Normaal gesproken valt er ongeveer 847mm in een jaar maar in Ridderkerk viel er in 2012 ruim 1013mm. De meeste neerslag gemeten op een dag was op 11 juni toen er 26mm viel. Als we kijken naar de meeste neerslag over 24 uur was dat op 22 en 23 december toen er ruim 34mm viel.
Qua zonneschijn was 2012 een vrij zonnig jaar. Normaal schijnt de zon ongeveer 1643 uur en in 2012 scheen de zon in De Bilt bij het KNMI 1725 uur.

Neerslaggrafiek over het jaar 2012:

Zie voor meer extremen de pagina extremen 2012.
Hieronder een overzicht van het aantal dagen met extremen ten opzichte van 2011:

Jaar - IJsdagen (Tmax < 0°C) [vorig jaar] 13 [1]
Jaar - Koude dagen (Tmin < 0°C) [vorig jaar]  30 [31]
Jaar - Koele dagen (Tmax < 10°C) [vorig jaar]  124 [102]
Jaar - Zomerdagen (Tmax >= 25°C) [vorig jaar]  29 [23]
Jaar - Hete dagen (Tmax >= 30°C) [vorig jaar]  4 [2]

aantal ijsdagen (dagen waarin het kwik niet boven het vriespunt kwam)
aantal vorstdagen (dagen waarop het kwik beneden het vriespunt kwam)
aantal koude dagen (dagen waarop het kwik niet boven de 10°C kwam)
aantal warme dagen (dagen waarop het kwik boven de 25°C kwam)
aantal hete "tropische" dagen (dagen waarop het kwik boven de 30°C kwam)