Het jaar 2017 was wereldwijd het op één na warmste jaar ooit. Alleen vorig jaar 2016 was net wat warmer. Opmerkelijk dat in de top drie warmste jaren genoemd kunnen worden, 2014, 2015 en 2016 en daar komt nu 2017 bij. Dat is wereldwijd, als we kijken naar Nederland is de gemiddelde temperatuur uitgekomen op 10.9 graden en dat betekent een 4e plaats in de top 10 warmste jaren. In Nederland waren alleen 2006, 2007 en 2014 net wat warmer. Opmerkelijk dat het ook hier om jaren gaat die allemaal in de 21e eeuw liggen. Er werden in 2017 weer heel wat warmterecords gebroken, denk aan de warmte in oktober maar ook in de hele warme juni-maand. Dat we bezig zijn aan een opwarmende aarde wordt niet alleen aangetoond door de warme jaren die we nu achtereen boeken maar ook aan het aantal records. Er werden sinds het jaar 2000 148 hitterecords gebroken en maar 14 kouderecords. Dus dat het klimaat opwarmt is ook aan de temperatuurrecords goed te zien.

Even dichterbij huis: in Ridderkerk bedroeg de gemiddelde temperatuur ruim 11.5° terwijl dat in De Bilt dus 10.9° was. Vorig jaar was de gemiddelde temperatuur 11.3°. Aantal dagen waarop de temperatuur beneden het vriespunt bleef, zogenaamde ijsdagen waren dat er 5 tegenover 0 in 2016. Het aantal dagen waarop de temperatuur onder het vriespunt uitkwam dat waren 30 dagen, tegenover 35 vorig jaar. Het aantal koele dagen, dat zijn dagen waarop de temperatuur onder de 10 graden blijft kwam uit op 102, tegenover 118 vorig jaar. Aantal zomers warme dagen, dagen waarop de temperatuur boven de 25 graden uitkomt, dit jaar 29, vorig jaar 37. Dan het aantal tropische dagen, dagen waarop het kwik boven de 30 uitkomt, dat waren er slechts 2, tegenover 6 vorig jaar. Op 27 mei en 19 juni kwam het kwik uit boven de 30°. De warmste dag was 27 mei met 31.8 °. De koudste dag was 18 januari met een maximum temperatuur van -2.2°.

Het jaar begon dan ook vrij koud. Na wat vorstige dagen verliep januari overigens net iets te zacht. Februari en maart verliepen ruim zachter dan normaal. April was een vrij normale maand qua temperatuur maar eindigde erg fris met de laatste nachtvorst op 20 april. Mei en juni waren erg warme maanden met al eerder genoemd de hoogste temperatuur op 27 mei. Juli en augustus verliepen ook warmer dan gemiddeld maar waren niet bijzonder warm. September was de enige maand van 2017 die te koud verliep. Oktober en november verliepen weer beduidend zachter dan gemiddeld met in oktober nog een paar dagen met bijna 25°. December was de somberste maand en dankzij een vrij koud begin verliep deze maand qua temperatuur vrijwel normaal.

In Ridderkerk viel 908.7mm neerslag. Mede debet aan een overschrijding van de 900mm grens was de 31e december toen er nog even 27mm viel. Vorig jaar viel er in Ridderkerk 870 mm. Normaal gesproken valt er in Nederland per jaar zo'n 832 mm dus daar zitten we dit jaar toch wel flink boven. Op 185 dagen viel er neerslag en vorig jaar op 182 dagen dus ook dat is niet echt opzienbarend. De natste dag was overigens op 12 juli met 30.4 mm neerslag. Sneeuw viel er op sommige dagen, vooral in januari en nog een enkele dag in februari maar de meeste sneeuw viel later in het jaar. Op 10 en 11 december viel er eerst 6 en later zo'n 10cm sneeuw.

Verder was 2017 een zeer zonnig jaar. In De Bilt scheen het zonnetje 1765 uren en dat is ruim boven het gemiddelde van 1644 uren. De meeste zonuren werden bijgeschreven in het voorjaar door een zeer warme mei en juni-maand.

Jaar - IJsdagen (Tmax < 0°C) [vorig jaar]

5 [0]